3 rzeczy, które możesz zrobić, aby obniżyć ryzyko raka prostaty

Oto, jak skupić się na czynnikach, które możesz kontrolować

Przede wszystkim podstawowa wiedza. Co więc powinieneś wiedzieć:

  • Zaawansowany wiek zwiększa twoje ryzyko. Mimo to rak gruczołu krokowego nie jest „chorobą starca”: 35 procent dotkniętych chorobą ma mniej niż 65 lat.
  • Historia rodziny odgrywa dużą rolę w prawdopodobieństwie ryzyka. Silna historia raka prostaty w rodzinie może zwiększyć twoje szanse na rozwój choroby. Chociaż czynniki te są poza naszą kontrolą, świadomość zwiększonego ryzyka może zmotywować nas do skupienia się na obszarach, na które możemy wpływać.

Jeśli istnieją czynniki, które zwiększają ryzyko, ważne jest zachowanie czujności w obszarach, które można kontrolować, w tym regularnych badań przesiewowych. Porozmawiaj z lekarzem o zaletach i wadach badania przesiewowego prostaty.

Co możesz zrobić, aby zminimalizować ryzyko zachorowania na raka prostaty 

Wykonanie tych trzech czynności może pomóc oddalić ryzyko raka prostaty:

  • Jedz zdrowo. Unikaj pokarmów bogatych w sód, tłuszcz nasycony, cholesterol, rafinowany cukier i tłuszcz trans, które przyczyniają się do ryzyka zachorowania na raka. Zamiast tego wybieraj produkty o wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3 (łosoś, migdały) i tłuszcze jednonienasycone (oliwa z oliwek, orzeszki ziemne), a także owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Prawidłowe odżywianie nie tylko zmniejsza ryzyko raka prostaty, ale także zapobiega przybieraniu na wadze i poprawia ogólny stan zdrowia.
  • Bądź aktywny. Poświeć czas na 75 minut energicznej aktywności lub 150 minut umiarkowanej aktywności, co tydzień. Może to obejmować chodzenie, pływanie, jazdę na rowerze lub inne ćwiczenia zalecane przez lekarza.
  • Zrób badanie przesiewowe. NCCN zaleca podstawowe badania przesiewowe PSA dla zdrowych mężczyzn w wieku 50-70 lat, co 1-2 lata, a większość panelistów zaleca podstawowe testy dla mężczyzn w wieku od 45 do 49 lat.